Dag 16 - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Jessica & Martijn - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Jessica & Martijn - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: Jessica&Martijn

Blijf op de hoogte en volg Jessica & Martijn

30 Juni 2014 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Dag 16 (30/6);

Zoals gezegd ging de wekker vandaag al om 0600u! Echter was ik (Martijn) al eerder klaar wakker en al om 0500u opgestaan, omdat ik toch al wakker was ben ik meteen gaan douchen en vervolgens heb ik een wandeling gemaakt langs het riviertje dat langs de glamping stroomde. Hier heb ik de zon zien opkomen en ook nog bevers en hun burcht heb gespot. Rond 0600u was de rest ook wakker en toen bleek dat Guy al vanaf een uur of 0300u wakker was, maar had besloten om te blijven liggen.

Na de nodige douches zaten we voor 0700u allen in de auto waar Jessica en Caressa de broodjes tijdens het rijden hebben gesmeerd, dit omdat dit niet was toegestaan op het kampeer terrein. Vandaag stond de upper loop in de planning, dit is het noordelijk deel van het park en de loop is zo’n 114km lang, echter omdat een deel van de upper loop ook in de planning stond voor de laatste dag hebben we het laatste stuk van 34km niet gereden. Dit betekende wel dat we de rest van de loop weer terug moesten rijden, totaal aan km’s voor vandaag in de planning: ruim 250km van glamping via de upper loop weer terug naar de glamping.

Een van de reden dat we vandaag voor de upper loop hebben gekozen was omdat de mevrouw in het informatie centrum had aangegeven dat er in het gedeelte rond Tower-Roosevelt beren waren gezien. Natuurlijk is de kans klein dat je een beer ziet, maar toch wij wilden de gok wel wagen!
Daarom in eerste instantie, met een paar korte stops, meteen naar Tower-Roosevelt gereden waar we rond een uur of 9 aankwamen. Vervolgens een picknik plaatst gekozen om te parkeren om daarna een ‘’back-country’’ wandeling te gaan maken. Een back-country route is simpelweg een route die niet over verharde paden beschikt. Natuurlijk hadden we de bus berenspray, onder handbereik, meegenomen!
Tijdens de wandeling zijn we de nodige leuke dieren tegen gekomen waaronder leuke vogeltjes, blauwe vogeltjes, zwaar gekleurde vogels, marmotten, chipmunks maar ook bighorn schapen met lammetjes! Echt een zeer indrukwekkend gezicht!
Maar hebben we beren gezien?? JAA!!! Welliswaar vanaf een flinke afstand aan de andere kant van een diep ravijn maar ons geluk kon niet op, we hebben ze gezien! Een moeder beer met 2 kleintjes!

Later kwamen we nog een paar andere wandelaars tegen die vroegen of we nog wat bijzonders hadden gezien, hierop zeiden we blij ‘’yes, a bear with cubbs’’ waarop we als antwoord kregen ‘’oh, we saw bears yesterday’’ alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat je beren ziet! We waren echt even overdonderd van de reactie. Maar na een verder zeer geslaagde wandeling waren we rond 1230u weer terug bij de auto, moe maar voldaan, om lekker te gaan lunchen bij een picknik tafel in de zon!

Na de lunch zijn we weer in de auto gestapt om naar Mammoth Hot Springs te rijden, echter al na een kleine 2km zagen we een park ranger bij een brug staan met rond de 30 mensen op de brug, natuurlijk waren we meteen nieuwschierig dus Jessica sprong meteen uit de auto om ook te gaan kijken. Al snel klonk er een schreeuw van Jessica ‘’Ja, beer!’’ waarop ik de auto aan de kant heb gezet om ook te gaan kijken. Op het moment dat wij (Guy, Caressa en ik) bij Jessica waren aangekomen had de beer zich alweer verstopt. Maar we waren geduldig en na een minuut of 10 liet ze zich wederom zien! Ongeloofelijk maar waar, wederom een beer en dit keer op hooguit 30 meter afstand, gelukkig stonden we hoog op een brug.
Echter, al snel begon de beer langzaam maar zeker naar boven te lopen, hierop nam de ranger meteen het heft in handen en zei dat iedereen op de brug moest blijven staan, zo dicht mogelijk tegen de reling. Ook werd het verkeer stilgelegd en kwam de bus berenspray tevoorschijn, sommige mensen begonnen te rennen waarop de ranger meteen begon te schreeuwen dat men in een groep moest blijven staan en vooral niet gaan rennen (rennen veroorzaakt aanvalsgedrag bij een roofdier omdat een prooi altijd probeert te vluchten). Ondertussen stond de beer al bovenaan, misschien een meter of 10 verwijderd van ons, gelukkig rende de beer de weg over wachtte nog even aan de overkant, stond nog even op de achterpoten om vervolgens door te lopen naar beneden. Gelukkig, het was weer relatief veilig, echter omdat dit een zogenaamde ‘’unpredictable bear’’ was werd iedereen gemaand om voorzichtig terug te gaan naar de auto’s.
Dit was een zeer spannend moment, echter omdat de ranger zo professioneel en duidelijk was ontstond er geen paniek.

Na deze ontmoeting zijn we alsnog doorgereden naar Mammoth Hot Springs waar we wederom een wandeling hebben gemaakt, deze hot springs zijn heet water bronnen. Een soort geisers maar dan met minder druk waardoor het niet spuit maar meer borrelt. Dit levert een soort landschap op dat je vaak ziet bij films en/of programma’s over dinosaurussen.

Inmiddels was het alweer 1500u geweest en omdat het nog minimaal 2uur rijden was terug naar West Yellowstone om te gaan dineren besloten we om in de auto te stappen, op deze manier konden we onderweg ook nog wat leuke routes nemen en nog stops maken om foto’s te maken van het landschap.
Een van de weggetjes was een eenrichtingsroute van 6mile (10km), deze begon als een gewone weg maar verandere vervolgens in een harde off-road weg, echter op den duur werd het een onverharde weg met grote keien en wij hadden geen grote pick-up of jeep. Dit betekende dat ik het zeer rustig aan moest doen waardoor we er uiteindelijk bijna 45min over hebben gedaan.

Eenmaal in het stadje wilden de dames nog naar een supermarkt om broodjes te kopen voor de volgende dag (ze waren sneller op gegaan dan verwacht). Dit hadden ze echter niet moeten doen want wat zagen we tegenover de supermarkt ‘’Shoot a real Machine Gun’’. Hier moesten Guy en ik dus even gaan kijken en iets later stonden we daar dan, Guy met een Springfield 9mm pistool omdat hij graag met een pistool wilde schieten en ik met een Colt M4 .223 geweer en een Mossberg 500 shotgun! Erg commercieel en toeristisch maar toch een geweldige ervaring!

Na het shoppen en het schieten zijn we gaan eten bij Bar N Ranch, een restaurant die op hetzelfde terrein zit als onze glamping. Guy bestelde als toetje een chocomousse maar hoorde het woord amuse niet. Toen er een borrelglaasje met mousse werd gebracht keek hij dan ook heel raar op, echt heel grappig!

Na het eten terug naar de tent, Jessica was nog nieuwsgierig naar Willem (zo hebben we de bever genoemd, Willen Bever), gelukkig hebben we hem gevonden en hebben we hem even goed bekeken!
Nu snel weer slapen want morgen gaat de wekker weer om 0600u!

• 03 Juli 2014 - 20:01

Fred/pa:

Natuurlijk beren en geweren hartstikke leuk joh dat jullie er zo van genieten. Lekker sappig geschreven jullie belevenis. Zijn benieuwd hoelang jullie moeten afkicken hahhahhaha. Maak er nog wat van het gaat toch al hard genoeg. groeten van ons uit Spijk