Reisverslag 7 - Reisverslag uit Honolulu, Verenigde Staten van Jessica & Martijn - WaarBenJij.nu Reisverslag 7 - Reisverslag uit Honolulu, Verenigde Staten van Jessica & Martijn - WaarBenJij.nu

Reisverslag 7

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica & Martijn

04 Maart 2016 | Verenigde Staten, Honolulu

Whoehoe, vandaag North shore Oahu (zo heet het eiland waar we zitten) bezoeken! De temperatuur was vroeg al vrij hoog, maar dat is hartstikke lekkere korte broeken weer en daar wordt Jessica erg blij van (sorry dat we jullie in Nederland uitlachten vanwege de sneeuw, maar ik word gewoon niet blij van sneeuw). Helemaal onder de zonnebrand gesmeerd gingen we in onze Jeep op weg. We hebben prachtige stranden gezien, mooie stukken met waarschijnlijk even veel mooie wandelroutes, maar daar hadden we niet zo’n zin in omdat het warm was en het naar de North shore redelijk stukje rijden is via de weg langs de kust (via de snelweg ben je er in een uur, maar dat is valsspelen en dan zien we de meest mooie stukjes niet). Na een tijdje zijn we gestopt bij Waimanolo beach, een supermooi stukje zacht zandstrand en superhelder water. Niet te hoge golven, maar gewoon leuk om het water in te gaan en het water was nog wat warmer dan gisteren het geval was. We waren al redelijk voorbereid met zwemkleding onder de kleding. Maar voordeel hier is dat er overal toiletten en kleedruimten zijn zodat je altijd na je verfrissende duik kan afspoelen onder de douches buiten en kan omkleden voor je je trip vervolgd. We hadden ons natuurlijk alleen ingesmeerd op de plekken die de korte broek en shirtjes bedekten en we zagen na onze zwempartij meteen al dat we best wel gingen verkleuren. Al hadden we van Australie al een aardige onderlaag opgelopen. Na deze verfrissing gingen we verder rijden en hebben we de ene na de andere pracht en praal gezien langs de kust. Onderweg nog even een stop gemaakt bij de Denny’s om te lunchen (het verbaasd me hoeveel dorpjes/stadjes er op Oahu zijn, ik had me iets heel anders voorgesteld van een eiland) en bij een van onze tussenstops vond Martijn het tijd worden het dak van de Jeep af te halen. Het weer is te mooi om met dak te rijden was het motto. Gelukkig had hij gauw door hoe het moest en even later zaten we dan ook lekker in de open lucht in de auto. Dit keer hadden we ons natuurlijk extra ingesmeerd. Ik vond het eerst onzin om het dak eraf te halen, maar uiteindelijk was het heel erg lekker!

We hadden van Quinn en Randi de tip gekregen om garlic shrimps te gaan eten bij Gionvanni’s. Die heeft een foodtruck langs de weg staan waar je deze lekkernij kan eten. Wij hadden al geluncht en ik hou totaal niet van shrimps, maar we hebben wel een leuk braderietje daar bezocht waar we de nodige souvenirtjes hebben meegenomen. Een hawaii-shirtje voor Martijn mocht natuurlijk niet ontbreken!

Ook kregen we de tip om naar Haleiwa te gaan, een historisch stadje aan de North shore. We hebben daar even leuk doorheen gelopen en een kerstboomhangertje gehaald! We zetten de traditie voort. De North shore is een stuk ruiger dan de South shore, ook zeker te zien aan de wildere zee en het werd ook steeds wat bewolkter. Martijn heeft op de parkeerplaats van het winkelcentrumpje het dak er weer op gezet. Best wel jammer, want nu was ik er aan gewend.

Op de terugweg naar het huisje gingen we via de snelweg, want we wilden naar ook nog het vuurwerk bekijken op Waikiki beach. Onderweg naar huis zagen we de plantages van Dole, waar de ananassen groeien. Het klinkt stom, maar ik heb nooit geweten hoe ananassen groeien. En de velden waren ver uitgestrekt. We waren daar rond 19.45 uur (zo’n 20 minuutjes lopen vanaf het huis) en we hoorden achter de hotels al een paar knallen. We hoopten niet te laat te zijn! Martijn had niet voor niets zijn statief meegenomen zodat we mooie avondfoto’s konden maken. We hebben heel lang op het strand staan wachten, maar om 20.45 uur hebben we nog steeds geen vuurwerk gezien en hebben we toch echt sterk het gevoel gekregen het vuurwerk gemist te hebben. Jammer! Maar we hebben wel hele mooie nachtfoto’s gemaakt. Tot die tijd hadden we nog geen avondeten gehad, dus hebben we op de terugweg even wat gegeten bij Zippy’s, een eettentje vlakbij het huisje. Daarna vonden we het wel welletjes en zijn we lekker gaan slapen! Voor morgen hebben we aftersun op het boodschappenlijstje gezet…

De ochtend van 5 maart begon gezellig met een uitnodiging van Randi om op onze laatste avond gezellig met haar familie en die van Quinn mee te eten. Ze gingen zelf pasta maken en ook haar schoonzusje met kindertjes zouden komen. Dat vonden we wel heel gezellig! Zeker omdat we meer locals zouden ontmoeten en het is altijd leuk om hen verhalen te horen. Andersom vertellen wij natuurlijk ook graag over onze ervaringen in Nederland. Ik heb aangeboden een cheesecake te maken voor het dessert (een nutella cheesecake natuurlijk! Randi en Quinn houden heel erg van gezond eten, maar voor deze taart maakten ze een uitzondering. Iedere zaterdag is er een farmers market bij hen in de buurt en vandaag namen ze ons mee daarheen. We gingen dan ook wat vroeger op zodat we niet in de allerergste hitte daarheen zouden gaan. Het was best een grote markt met allemaal producten die op het eiland zijn gemaakt over verbouwd. Er waren echt gigantische avocado’s, zo groot als een meloen in Nederland, radijs ter grootte van normale avocado’s en allerlei groenten en fruit die niet echt goed te verkrijgen zijn in Nederland, maar allemaal even mooi gekleurd en sommige dingen waren heerlijk op te proeven. Martijn heeft een kokosnoot gekocht die voor je werd open gehakt en waar je dan de kokosmelk uit kon drinken, superlekker! Quinn vertelde over apple bananas (ik dacht echt dat hij een grapje maakte over bananen die naar appel smaakten ofzo), dat zijn kleine banaantjes die nóg zoeter zijn dan gewone banaan. Die heb ik lekker meegenomen voor tussendoor. En inderdaad, die smaakten heerlijk zoet! Nadat Randi haar donatie bij de tweedehandswinkel heeft gedaan (ze komt daar graag om nieuwe snuisterijtjes aan te schaffen, dat haar favoriete manier van shoppen), zijn we ons gaan voorbereiden op het bezoek aan Pearl Harbor en downtown. Daar moet je dan ook wel even geweest zijn als je op Oahu bent. Eerst hebben we downtown Honolulu bezocht. Er waren wat plekken uit Hawaii Five-0 (serie) waar Martijn langs wilde, vooral het gebouw wat steeds in de eerste minuut van de serie voorbij komt. Dit betreft het standbeeld van Kamehameha, 1e koning van Hawaii in 1810 (nee, ik heb dit niet onthouden maar opgezocht op internet), dit staat voor het gerechtsgebouw. Verder hebben we het Iolanipaleis gezien, waar Kamehameha gewoond heeft. Het was deze dag nog warmer dan gisteren en het was dus bloedheet tegen de tijd dat we bij Pearl Harbor waren. We hadden zeker al 10 lagen zonnebrand gesmeerd en we besloten alleen wat highlights te bekijken. Vanaf het ‘startpunt’ van de Historic Site hadden we mooi uitzicht op wat boten. Je kon ook nog een shuttlebus nemen naar de andere kant van de harbor via de brug, maar we hadden totaal geen zin in de ietwat verplichte tour met gids die je dan moest volgen. Zo hadden we ook veel gezien en in het museum ook nog veel gelezen over de aanvallen van lang geleden (ik ben gewoon geen geschiedenisliefhebber en onthoud dan ook weinig precieze data en gebeurtenissen haha, daarvoor moet je bij Martijn zijn, dat doe ik ook).

Na Pearl Harbor zijn we de inkopen gaan doen voor de cheesecake van morgen en hebben we de nodige zonnebrand en aftersun gekocht. Safeway is dé supermarkt hier, dit zullen we in Californië ook nog veel gaan tegenkomen. Ze hebben van die ‘handige’ zelfscan automaten, alleen gaat dat niet zoals bij de Albert Heijn in Nederland, waar je dan random eens een keer gecontroleerd wordt en je verder op goed vertrouwen alles met je handscanner scant. Hier zet je je eigen meegenomen tas op een stuk dat hoort bij de kassa, hier zit een weegschaal in (of je koopt een papieren tas van Safeway). Dus als je dan besluit je rugtas 10 keer op te tillen zoals ik deed, gaat iedere keer het alarm af en moet je de caissiere je steeds komen helpen. Ik had daar dus totaal het geduld niet voor en Martijn werd gek van het piepertje. Dit was dus totaal geen succes, we hadden die verspilde minuten net zo goed in de rij kunnen staan (wat hier zoveel langer duurt omdat de kassamedewerker hier je spullen meteen inpakt). Uiteindelijk is het gelukt en heeft Martijn me beloofd dit nooit meer te doen (en ik hem). In de kamer terug hebben we ons weer omgekleed naar zwemkleding zodat we een frisse duik konden nemen en aangezien er op sommige stranden waar je eigenlijk naartoe wilden gaan rode vlaggen zwaaien met de mededeling dat er hele sterke stroming stond… hebben we hetzelfde strand als gisteren weer gevonden om te zwemmen. Er was een duidelijk temperatuur verschil met gisteren en ook hier stond meer onderstroming. De golven waren niet veel hoger. Dat mocht de pret niet drukken, het is gewoon lekker om af te koelen. In de avond hebben we gegeten bij Popeyes, een restaurant gebaseerd op Southern food (zoals we vorig jaar op vakantie hadden) en we hebben heerlijke zachte kip gegeten. Ons toetje was Skypen met tante Saar, ome Peter, pap en mam met een bak Ben&Jerry’s Tonight Dough (gebaseerd op Jimmy Fallon’s show). Wat leuk om elkaar even gedag te zeggen! We hebben ervan genoten.

• 14 Maart 2016 - 16:47

Kim:

Mooie verhalen weer! Sneeuw en de zon zijn heerlijk :-)
    Veel plezier nog.