Day 19 - Reisverslag uit Lynchburg, Verenigde Staten van Jessica & Martijn - WaarBenJij.nu Day 19 - Reisverslag uit Lynchburg, Verenigde Staten van Jessica & Martijn - WaarBenJij.nu

Day 19

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Jessica & Martijn

15 November 2017 | Verenigde Staten, Lynchburg

Zo, wederom geslapen in een goed bed en een redelijk geïsoleerd hotel!
Vandaag is DE dag! DE dag dat we vertrekken naar onze laatste verblijfplaats van deze Amerika reis, DE dag dat we naar de Volunteer state gaan, DE dag van muziek, De dag van de mooiste stad van de US of A: Nashville!!!
Maar, omdat we nog 4 dagen te gaan hebben in Nashville!!! is het vooral DE dag van Lynchburg, TN! Het kleine plaatsjes in de middle of nowhere waar de beste Amerikaanse whiskey wordt gemaakt!

Dus na een goed en wederom gratis ontbijt vertrokken wij richting Tennessee. Dit keer wel weer gewoon via de highways want een snelweg hebben ze niet in Lynchburg.
Vanaf Huntsville, Alabama pakten wij de US-431 richting de grens met Tennessee waar we natuurlijk de nodige foto's hebben gemaakt voordat wij Alabama voor de laatste keer deze reis uitreden. Vanaf de grens reden wij verder over de 431 om vervolgens bij Fayetteville rechtsaf te slaan de US-64 op en enkele mijlen later linksaf de TN-50 te nemen. Via deze laatste weg, een mooi weggetje door de heuvels van Tennessee kwamen we uit in Lynchburg.

Eenmaal in Lynchburg hebben we een parkeerplekken gezocht en zijn we vervolgens naar Jack Daniels gelopen aan de andere kant van de weg, was nog geen 5 minuten lopen. Maar gelukkig hadden ze tussen de parkeerplaats en Jack Daniels ook elke 5 minuten een shuttlebus rijden...
In het Jack Daniels visitorscenter moesten we nog een half uurtje wachten voor onze Angel's Share tour door de distillery begon, genoeg tijd om het kleine museum/visitorscenter te bekijken.

Toen was het eindelijk tijd voor onze langverwachte tour, via de Rickyard, de firestation en het beekje van waaruit het water wordt gehaald voor de productie van Jack Daniels kwamen we uit bij de distilleerderij. Binnen was het zeer warm door het gistingsproces en via diverse gebouwtjes kwamen we bij het Mellow gebouw waar de pure, 140 proof, whiskey over het houtskool wordt gedruppeld om de klassieke smaak te krijgen.
Daarna ging de tour door een barrelhouse waar de whiskey minimaal 6 jaar mag rijpen naar een kleine vullijn speciaal voor de single barrel whiskey. Deze whiskey heeft geen grote vullijn nodig omdat alles per vat gaat, het nummer en de data worden vermeld op de fles.
Uiteindelijk was het na ongeveer anderhalf uur tijd voor hetgeen waar iedereen naar uitkeek: de proeverij!

Op papier is het proeven van 5 soorten whiskey, bij elkaar nog legaal om te rijden, iets dat Jack Daniels gratis aanbied bij een tour omdat er geen alchohol verkocht mag worden in de county (gemeente) waar de distilleerderij zich bevind. Echter alcohol weggeven mag wel met als redenatie dat een snoepjes en frisdrank fabriek ook samples weg mogen geven.
My god, you gotta love those American rules and lawyers!

Na het proeven van 5 soorten whiskey: 27 Gold, Sinatra, singel barrel, nog een singel barrel en de single barrel rye waren wij helemaal gek van de Sinatra versie. Deze whiskey was vrijwel perfect! Helaas voor onze VISA want dit is natuurlijk ook weer de duurste... maar op vakantie doe je altijd dingen die je thuis niet zo snel zou doen.
Oh en voor de duidelijkheid, wij hebben geen whiskey maar een mooie fles gekocht! De whiskey was een cadeautje van Jack Daniels. Er was een service die een aantal flessen kon personaliseren met een inscriptie. Wij hebben dus een mooi aandenken aan die dag op onze fles staan.

Na de tour en proeverij zijn Jessica en ik nog even het stadje onveilig gaan maken. Natuurlijk hebben we nog even de wereldberoemde giftshop bezocht en hebben we het nodige aan Jack Daniels spullen aangeschaft. En niet meteen zeggen: daar gaan we weer, we hadden alle spullen echt dringend nodig! Echt...

Inmiddels was het na 4en en begon het alweer te schemeren, ik haat wintertijd in een regio waar al een uur vroeger is!
Daarop zijn wij weer in de auto gestapt om via Shelbyville en Murfreesboro naar Nashville te rijden. We hadden de eigenaren van ons huisje laten weten dat we er rond 7pm zouden zijn dus onderweg nog even uitgebreid gedineerd bij restaurant de gouden M waar overheerlijke hamburgers de specialiteit van het huis waren.

Na het diner het laatste stukje naar Nashville gereden waar we om 18:58 aankwamen bij het huisje.... te vroeg natuurlijk dus 2 minuten gewacht met inchecken.
Het huisje was echt super schattig en heet daarom ook Southern Charm!
Nog even de jacuzzi in gesprongen om vervolgens te gaan slapen in het heerlijke bed!