Reisverslag 7 - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Jessica & Martijn - WaarBenJij.nu Reisverslag 7 - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Jessica & Martijn - WaarBenJij.nu

Reisverslag 7

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica & Martijn

03 November 2017 | Verenigde Staten, Key Largo

Vandaag werd weer een dagje vroeg op, want we gingen snorkelen! Martijn en ik hebben dat beiden nog nooit gedaan, maar het leek ons een leuke activiteit rondom de prachtige wateren rondom Florida. Van tevoren had Martijn al een reservering gemaakt bij Sail Fish Scuba, die ons in 4 uur tijd meenemen met hun boot en materialen naar mooie plekjes om te snorkelen en duiken.

We arriveerden veel te vroeg in Key Largo. Expres, omdat we geen files tegen wilden komen. En altijd als je daar rekening mee houd heb je geen file. Dan maar even wat drinken en gebruik maken van de WiFi van de Burger King. Nog snel even met papa gevideochat, maar die was druk bezig als mentor op dat moment. Verder nog even een supermarkt bezocht, want we wilden wel wat meenemen aan boord als we trek kregen.

Bij het kantoortje aangekomen werden we hartelijk ontvangen. We kregen een aantal formulieren onder onze neus geschoven, zodat ze niet verantwoordelijk worden gehouden als een van ons verzuipt, een hartstilstand krijgt, valt op de boot en letsel oploopt etc. Na al deze formaliteiten gingen we ons klaarmaken. Onze zwemkleding hadden we al aan, alleen nog even een UV werend shirt aantrekken en flippers en duikspullen verzamelen. We konden meteen aan boord van boot Deeper. Gisteravond had ik al medicatie ingenomen tegen zeeziekte en vanochtend ook. Na mijn eerdere zeeziekte ervaring wilde ik dat zeker niet nog een keer meemaken. Voor we vertrokken hadden we kennis gemaakt met de crew en de mede snorkelaars en duikers. We kregen een korte briefing wat te doen in bepaalde situaties en waar we alles aan boord konden vinden. Wat spannend! We hadden er allemaal erg veel zin in. Het was niet al te ver varen voor we op open zee waren. We gingen snorkelen bij Molasses reef. Eerst gingen de duikers het water in en daarna mochten wij met zijn 4en (Martijn en ik, samen met Nick en Angelica) achter onze snorkelgids David aan.

Het water had een temperatuur van zo'n 21 graden, dus dat is voor ons in vergelijking met het Nederlandse zeewater warm! De zon scheen ook volop en aangezien er werd afgeraden zonnebrandcreme te gebruiken omdat dat het rif kan aantasten, heb ik heel eigenwijs maar een beetje gebruikt voor mijn gezicht. Ik blijf nu een maal een Hollandse bleekscheet, met ondertussen een klein kleurtje. Flippers aan en hup het water in. Je moest je duikbril en snorkel alvast op doen, maar het viel me toch vies tegen eenmaal in het water. De flippers bewegen anders dan ik had verwacht en er zat natuurlijk meteen zoveel zout water in mijn snorkel dat ik de rest van het jaar zoutloos moet gaan eten denk ik. Na het gevoel te hebben half te verzuipen heb ik toch maar een zwemnoodle gevraagd, zodat ik even kon oefenen met bewegen in het water met flippers aan en niet stikken in zeewater. In die tussentijd was Martijn al helemaal thuis in het water. We zagen ook meteen hele gave wildlife: een nurse shark! Hoe toepasselijk :)

Verder zwemmend, wat mij steeds makkelijker afging, zagen we enorm veel vissen, koraal in het rif, barracuda's, een hele grote kogelvis, nog meer vissen, een gigantische kwal (nee, niet Martijn. Sorry, inkoppertje) en de gids maakte foto's van ons en interessante dieren. Na 45 minuten gingen we weer aan boord van Deeper en konden we even water drinken zonder zout en een snoepje nemen tegen de vieze smaak. We voeren naar een ander deel van het water om daar weer verder te gaan snorkelen. Dit keer zonder zwemnoodle en we probeerden nog bij de zeeschildpad te komen die voor de boot zwom, maar hij was sneller dan wij konden zwemmen. Hier waren ook weer veel vissen, al was de omgeving ietsje anders dan net. Ik vroeg onze gids net hoe je onder water kon zwemmen met een snorkel door te duiken toen Martijn het teken gaf van 'haai' (haaien zijn hier trouwens niet gevaarlijk, ze zijn eerder bang voor iedereen in het water, dus zijn ze snel weg). David ging gauw kijken en kwam boven en riep: sawfish! Martijn en ik gingen zo snel we konden achter hem aan, en inderdaad bleek het een zaagvis te zijn! Zo snel als we deze zagen, zo snel was deze ook weer weg. Eenmaal terug aan boord hoorden we dat dit een bijzondere ontmoeting was, want in 4 jaar tijd had nog nooit iemand een zaagvis hier gezien en al helemaal niet van deze grootte. Een aantal duikers waren jaloers, die hadden in geen jaren een zaagvis gezien. Super op onze eerste snorkeltrip zo'n ervaring.

Terug aan de kade bij het kantoortje namen we afscheid van een aantal mensen die we hebben leren kennen. Na een douche en het omkleden hebben we gauw al wat foto's gezien die gemaakt zijn en kregen we nog wat tips voor de komende dagen te horen die we even hebben opgeschreven. Wat een geweldige ervaring was dat!

Op de terugweg naar Miami Beach reden we weer langs de Cracker Barrel, we besloten hier weer te gaan eten wegens de prijs en de gezelligheid van het restaurant. Nu hadden we ook nog even tijd om de naastgelegen shop te bezoeken waar we een mooi kersthangertje hebben meegenomen. Van al die inspanning hadden we hartstikke honger gekregen, dus het ging er allemaal wel in!

Omdat we nog wat boodschappen nodig hadden zijn we ook nog even langs een gigantische Target gereden. Die winkels hier zijn toch allemaal bijna 24 per dag open of in ieder geval tot heel laat. Ze hadden in deze winkel de kerstspullen al bijna allemaal uitgestalt staan, dus we hebben even lekker geneusd tussen alles. Toch waren we blij dat we weer in het hotel warmen en lekker konden gaan slapen. Ik voelde het deinen van de boot nog toen we in bed lagen!

• 15 November 2017 - 11:20

Saartje:

Hoi luitjes.
    Zo jullie hebben weer heel wat meegemaakt
    en mooie dingen gezien geweldig ik zou
    het niet durven,
    geniet er maar van.